ההבדל בין הגברים לילדים הוא מחיר הצעצועים שלהם. :)

סרוו שלט רחוק, כיצד הוא פועל? מלחמת מותגים

מי מייצר את הסרוו הטוב ביותר?

ובכן קשה למצא תשובה קלה לשאלה זו ולמעשה כשנשאל זאת סביר להניח שנקבל מספר רב של תשובות כמספר הנשאלים. במציאות מרבית היצרנים הגדולים מייצרים סרוואים מעולים ובמידה שהם מותאמים באופן הולם לטיסנים או למכוניות השלט עליהם הותקנו סביר להניח שנקבל מהם את השירות באופן מספק ולאורך זמן. כעת אם נתבונן בסרוואים עלומי שם, שרובם מיוצר בסין, כאן לרוב מדובר בהימור.
בעבר התחלתי בעבודה מקיפה מאד של סקירת כל סרוו שהצלחתי לשים את ידי עליו. תוצאות עבודה זו יפורסמו בקרוב כאן.

בחירת הסרוו המתאים

חשוב יותר מבחירת המותג איתו נטיס היא למעשה בחירת סרוו מדגם שיתאים לטיסנים או מכוניות שלט עליהם יותקן בתלות באופן השימוש וההטסה.

עם המבחר הקיים של סרוואים הפרוס בין סרוו במקל נוצה של 3 גרם המספק מומנט זעום ועד מנועי סרוו מפלצתיים המספקים עשרות ק"ג של מומנט אין סיבה אמיתית להשתמש בסרוו שאינו מותאם כיאות לטיסנים או מכוניות שלט עליהם הוא מותקן. לדיגמי טיסנים קטנים (מוקצפים, קלקר / EPP וכדומה), מנועי סרוו זולים של 5 עד 9 גרם יבצעו את העבודה בצורה יעילה. סרוו כמו HXT900 נהנים מיחס מחיר לתועלת מצויין, הם כה זולים עד כי אפשר פשוט לזרוק אותם לפח לכשיתקלקלו. מטיסי מסוקים קטנים יכולים להשתמש בסרוואים זולים אלו גם כן במידה והם מתכוונים לבצע ריחופים בלבד, ישנם יתרונות אמיתיים לשימוש בסרוו דיגיטלי במקום סרוו פשוט זה. מספר חברות מייצרות מנועי סרוו דיגיטליים מהירים וחזקים המתאימים באופן מושלם למסוקים קטנים, אך יש לזכור שעלותם גבוהה יותר בתמורה לביצועים המשופרים.
טיסן טריינר או טיסן ספורט במשקל של עד 2.5 ק"ג יכול להשתמש בסרוואים סטנדרטיים כמו הפוטבה 3001/3003, הייטק 425 ומבחר של דגמים דומים. סרוו בעל מייסבים יתפקד לאורך זמן ארוך משמעותית מסרוו ללא מייסבים, אולם ניתן למצא מטיסים המשתמשים בסרוואים זולים (כ-10$) לשימושים כאלו ולא מדווחים על בעיות מיוחדות. במידה ואתה מתכנן טיסות אירובטיות או 3D, השימוש בסרוואים דיגיטליים מומלץ היות שהוא מציע יתרונות בדיוק, מהירות ומומנט. מומלץ גם כן לשקול שימוש בסרוו הכולל גלגלי שיניים מתכתיים במיוחד עבור טיסנים במשקל של מעל 2.5 ק"ג היות שכך קטן הסיכוי לשחיקה של גלגלי השיניים. במסוקים גדולים יותר מומלץ במיוחד השימוש בסרוו בעל תמסור חזקה יותר ומגברים דיגיטליים היות שהכוחות הנדרשים להפעלתו גבוהים במיוחד.
טיסנים מונעים במנועי בנזין בנפח של 26cc ומעלה דורשים שימוש בסרוואים בעלי גלגלי שיניים מתכתיים עקב הרמות הגבוהות של הרעידות איתם עליהם להתמודד וגודלם / משקלם של משטחי ההיגוי. ברגע שעברנו לטיסני סקייל ענקיים עלינו לבחור שימוש אך ורק בסרוואים מהמדרגה הראשונה בלבד ומיצרנים כמו הייטק – HiTec, JR, Savox, Seiko וכדומה. מנקודת מבט של ביצועים ובטיחות טיסה, לא הגיוני לנסות לחסוך על ידי שימוש במשהו פחות מהטוב ביותר שידך מסגת.

לסיכום

חשוב לזכור שסרוו הינו רק חלק אחד בשרשרת ארוכה של רכיבים שבפועל מחברים את ידית ההיגוי על המשדר למשטח ההיגוי על הטיסן או מכונית השלט שלך. כשל באחד הרכיבים בשרשרת עלול לגרום לאסון. אחת מהבעיות הנפוצות יותר הינה הספק שגוי של הסוללה או ה-BEC (מעגל לביטול סוללה) המפעילים את מנועי הסרוו שבשימוש. סרוו בעל מומנט ומהירות גבוהים (במיוחד סרוו דיגיטלי) מסוגל לצרוך כמות אדירה של זרם מהמערכת החשמלית ובמידה והסוללה או ה-BEC לא עומדים בעומס עלולות לקרות צרות.
במקור, המליצה פוטבה נגד השימוש בסוללות NiMH בשילוב עם חלק ממנועי הסרוו בעלי המומנט הגבוה שלה היות שבעבר סוללות הניקל מטל פשוט לא עמדו בדרישות הגבוהות. לשמחתנו המצב כיום טוב הרבה יותר ומארז סוללות NiMH מאיכות טובה (שכמובן מתאים בגודל) יעבוד בצורה טובה.
בכל אופן, כל אחד שינסה להפעיל אוסף של מנועי סרוו דיגיטליים עתירי מומנט באמצעות סט סוללות מקלט בגודל AA יתאכזב מאד מהביצועים (וההרס) שיגרם ממעשה שטות זה. כמו כן שימו לב שמאריכי הסרוו שברשותכם (במידה ואתם משתמשים בכאלו) יכולים לעמוד במשימה.
מומלץ תמיד להשתמש בכבלים המתוכננים לעבודה במאמץ רב, כאלו שיוכלו לשאת את העומסים הצפויים ולמנוע הפסדי מומנט בסרוו. למעשה חלק ממנועי הסרוו (בייחוד סדרת ה-3000 של פוטבה) יתנהגו באופן מוזר במיוחד (נידנוד והיסוס בתנועה) במידה ומאריכי הסרוו שלך לא בנויים למטלה.

תוכן העיניינים:
סרוו שלט רחוק, כיצד הוא פועל?
סרוו שלט רחוק, כיצד הוא פועל? פוטנציומטרים ומגברים
סרוו שלט רחוק, כיצד הוא פועל? מלחמת מותגים

מקור: Brand Wars

תודה לברוס סימפסון מ־RCModelReviews.com על הרשות לתרגם.

Thanks to Bruce Simpson from RCModelReviews.com for the permission to translate

joomla wellnessLorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s...