בודק סוללות - עשה זאת בעצמך
טיסן תלוי באופן מוחלט במצב הסוללות המחוברות למקלט. מדידת מתח הסוללה חשובה בתחילת יום ההטסה וכמובן במהלכו. ישנם התקנים לבדיקת מתח סוללה באופן פשוט על ידי חיבור הסוללה או מחבר האיזון להתקן אולם צריך לשים לב שברוב המקרים הבדיקה אינה תחת עומס מה שלא נותן מדד מדוייק או אפילו מספק לגבי מצבה של הסוללה. בסקירה הקצרה הבאה נלמד כיצד לבנות בודק סוללה המציג את מצב התאים בסוללה באופן אמין יותר על ידי יצירת עומס על ידי הזרמת זרם חשמלי דרך נגד הספק המחובר לסוללה.
מעט תאוריה - אנו מדמים סוללה להתקן המספק חשמל ובעל התנגדות פנימית כל שהיא. כאשר מודדים את מתח הסוללה ללא הספק, לא זורם דרכה זרם (למעשה זורם זרם זניח על מנת למדוד את המתח) ולכן אין מפל מתח על ההתנגדות הפנימית. לאלו המעוניינים להבין טוב יותר את המשפט הקודם מומלץ לקרוא על חוק אוהם בתורת החשמל. כשבודק הסוללות שנבנה מחובר לסוללה הוא מעמיס אותה באמצעות הנגד שבתוכו ומזרים זרם דרכה, נוצר מפל מתח על ההתנגדות הפנימית שלה ומתקבלת מדידה אמינה יותר של מתח הסוללה.
הרכיבים הדרושים לבניית מד המתח לסוללות:
מד מתח של 12 וולט או יותר בהתאם למתח הסוללה המותקנת בטיסן. קיימים מדי מתח דיגיטליים זולים אולם לרוב רמת הדיוק שלהם מוטלת בספק.
נגד 10 אוהם 5 וואט (או יותר לסוללות גדולות) מומלץ בדיוק של עד 5%
לחצן קפיצי המסוגל להתמודד עם הזרמים הצפויים במעגל
מחבר מתאים לסוללה אותה מעוניינים לבדוק
חיבור סוללה לבודק הסוללות שלנו יגרום לזרימת זרם דרך הנגד, נגיעה בנגד לאחר מספר שניות נחוש כי הוא מתחמם. לחיצה על הלחצן ומד המתח יציג את מצב הסוללה כשהיא עמוסה. הנגד למעשה מדמה את פעולת הסרוואים והמקלט הצורכים חשמל מהסוללה. מומלץ לבדוק הסוללה לפרק זמן של מספר שניות ולא בחיבור קצר של שניה או שתיים, כלומר למדוד אם מתח הסוללה נשאר יציב במשך כעשרים שניות לפחות.
עבור סוללת NiMH או NiCD בעלת 4 תאים, כלומר מתח עבודה של 4.8 וולט מתקבלת אחת מהאפשרויות הבאות:
המתח גבוה מ־4.5 וולט - מאפשר להמשיך להנות מהטסה.
המתח נמוך מ־4 וולט - מתח שאינו מאפשר עבודה בטוחה עם הסוללה.
הערה חשובה: מצב הסוללה עלול להשתנות עקב מספר רב של משתנים. אין לקבל את ההמלצות מעל באופן מוחלט. חובה להכיר היטב את מנגון המדידה שבנינו ואת המתחים בהם הסוללות שלנו מפסיקות להתנהג באופן המאפשר הטסה בטוחה.