מנועי טיסנים ומכוניות שלט
מנוע ממיר את האנרגיה האגורה בדלק לפעולה מכנית, ככזה הוא החלק ה"מתלכלך" ביותר ולכן כדי לאפשר עבודה תקינה הוא דורש תחזוקה שוטפת וטיפול.
המנועים הנמצאים בשימוש בתחום תחביב הטיסנאות ומכוניות על שלט מתחלקים בגדול לשתי קטגוריות על: מנועים חשמלים ומנועי ניטרו.
לכל סוג מנוע יש יתרונות וחסרונות, הכל תלוי באופי השימוש ובאופי המשתמש, לקריאה נוספת הינך מוזמן לקרוא מה עדיף- ניטרו או חשמלי.
בתחום הטיסנים ניתן למצוא כיום כניסה של מנועי סילון, ובתחום מכוניות על שלט ניתן למצוא גם מכונית על שלט מונעת בנזין, שתי קטגוריות אחרונות אלו נמצאות בשוליים
תחזוקה של מנוע
מנוע ניטרו דורש תחזוקה באופן שוטף וזאת כדי שלא יתבלה טרם זמנו. בכדי לעשות זאת יש למרוח שכבה דקה מאוד של שמן מנועים. למעט מעל החלק העליון של הבוכנה, אותו עדיף שיהיה יבש אחרי שימון כדי למנוע עודף קומפרסיה. לאחר כל סיום של גלון דלק, יש לפרק את המנוע ולשטוף אותו מבפנים עם WD40 ולאחר מכן יש לנקות את כל החלקים הנעים המנוע עם אלכוהול 90%, ניקוי עם אלכוהול על בסיס קבוע של אחת לגלון מונעת בעיות של הצטברות שיכבה לא שווה של שמן וצבע על החלקים הנעים- דבר אשר מוביל להפרת האיזון בין החלקים הנעים.
גם מנוע חשמלי דורש מספר פעולות תחזוקה, בעיקר כאשר מדובר במנוע מברשות. שימוש במנוע מספר פעמים ללא תחזוקה הולמת גורם לפחמים להעביר יותר מידי חום, בעקבות כך, העברת החשמל אל העוגן בצורה האופטימלית נפגמת כי המגע רופף. העוגן מתעוות (ברוב המקרים הןא מקבל שקע במרכזו), דבר הגורם למנוע לנסוע לאט יותר ולאבד אנרגיה חשמלית שלא היה מאבד כשהייה חדש. כאשר הפחמים משנים את ציבעם או שכשהם נשחקים בצורה אגרסיבית יש להחליפם.
פירוק מנוע
לפני הכל יש להוציא את המנוע מהמכונית ולנתקו אותו מכל מקור כוח (בקר או סוללה) ! לאחר מכן, יש להסיר את שני הקפיצים של המברשות מהמנוע. לאחר שהקפיצים בחוץ יש למשוך את המברשות החוצה מהמנהרות שלהן. כדי שלא נשנה את כיוון המנוע, יש לסמן את תזמון המנוע הקיים באמצעות טוש דק בלתי מחיק ( כמו זה שאיתו נכתוב על דיסק צרוב ) ביחס לבורג שמהווה את המרכז בין הפחמים. כך נוכל להחזירו למקומו / כיוונו המקורי. לאחר הסימון יש לפתוח את שני ברגיי הראש הנמצאים בין יחידות המתח, מסובבים כשני סיבובים את הראש ושולפים אותו החוצה. יש להזהר שלא לאבד רת דיסקיות הריווח הנמצאות מעל הרוטור. שימו את הדיסקיות בצד ושילפו את הרוטור החוצה בעדינות מבלי לשרוט את המגנטים שימו לב: יתכן וימצאו דיסקיות גם בצד השני של הרוטור וגם אותן צריך לשמו אך זכרו אילו דיסקיות נמצאות באיזה צד של הרוטור. כעת שהמנוע מפורק לשלושה חלקים: פחית, רוטור וראש הפחית אפשר להתחיל לנקות.
את פחית הראש מנקים בעזרת מברשת טבולה במעט אלכוהול 70%.
את המייסבים יש לנקות באופן דומה ומייד לשמנם.
את העוגן כדאי לנקות באמצעות ספריי לחץ אוויר או מדחס אם קיים.