מנוע ניטרו או חשמלי- מה עדיף?
בין שמדובר בטיסנים, מסוקים או מכוניות שלט רחוק תמיד תישאל השאלה "מה עדיף"?, אין תשובה אחת נכונה והכל תלוי בהעדפות האישיות של המשתמש.
קיימים הבדלים בין משמעותיים בין קטגורית המכוניות לבין קטגוריית הטיסנים, לא ניתן להשתמש במנוע המיועד להטיס טיסן כשהוא מורכב על מכונית שלט או להיפך. לכן העדפה של מנוע מסויים בקטגוריה א לא תמיד תהייה זהה בקטגוריה ב'. פעמים רבות אנו רואים כי אדם שבחר בטיסן בעל מנוע חשמלי, בבואו להסיע מכונית שלט רחוק, בחר להסיע מכונית בעלת מנוע ניטרו.
כדי בכל זאת לנסות לתת תשובה, נסקור את הייתרנוות והחסרונות של כל סוג מנוע, כל פונקציה יכולה לעיתים לשמש כיתרון מצד אחד וכחסרון מצד שני, כך לדוגמה ה"רעש" מצד אחד יכול להיות מטרד אך יחד עם זאת מספק חוויה אמיתית וריאליסטית יותר. כך שבסופו של דבר הבחירה היא סוייקטיבית, כל אחד על פי העדפותיו וטעמו האישי.
מנוע חשמלי
מנוע חשמלי מתאים לנסיעה/ הטסה בכל מקום, בפנים או בחוץ. כאשר מדובר בנסיעה / הטסה בשטח מקורה או מצומצם, יש עדיפות לבחירה במנוע חשמלי.
באופן יחסי מנוע חשמלי הוא מאוד שקט- מעט מאוד או כמעט ללא רעש מנוע.
מנוע חשמלי מאוד קל לתפעול, רק מטעינים את המצברים ויוצאים לדרך !
זמן הנסיעה / הטסה של מנוע חשמל נע בין8-ל-15 דקות לכל טעינה. זמן טעינת סוללה הינו ארוך יחסית ולכן כדי לקבל זמן פעולת מנוע ארוכה יותר יש לרכוש כמה סטים של מארזי סוללות- מה שיכול לייקר את התחביב.
מנוע חשמלי הוא מאוד נקי, אין התעסקות בליכלוך המגיע כחלק מעיסוק בדלק.
מנוע חשמלי הוא לרוב זול יותר, ואינו דורש השקעה כספית גדולה.
מנוע חשמלי דורש כמה מיומנויות או כישורים נלמדים:חיווט והלחמה של חיבורים חשמליים, תכנות בקרי מהירות אלקטרונית.
מנוע חשמלי דורש ידע נלווה באלקטרוניקה וחשמל : כדי להפיק את המרב מן הסוללות יש להתמחות בהפעלת המטען, פריקה/ טעינה של סוללה, ידע על טכנולוגיית הסוללות השונות NiMH, Li-Poly של או Li-ion
מנוע מברשות מצריך מפעם לפעם החלפה של מברשות שנשחקו, מה שמצריך מעט ידע באלקטרוניקה ולמידה כיצד מנוע מברשות עובד וזאת כדי שתוכל לבצע תיקונים בעצמך.
מנועים חשמליים מאפשרים קבלת סיבובי מנוע גבוהים באופן יוצא דופן, עד עשרות אלפי סל"ד, מה שמאפשר להגיע למהירויות גבוהות במיוחד- אם הגעה למהירות גבוהות עומדת בראש סדר העדיפות שלך - נמליץ על בחירה במנוע חשמלי.
מנוע ניטרו
מנוע ניטרו מתאים בעיקר לנסיעה/ הטסה בחוץ, וזה גם חסרונו. אמנם בתחום המכוניות יש מספר מועט של מסלולי מירוץ מקורים עבור ריכבי ניטרו, אך היות ואדי המפלט עלולים להיות מסוכנים וקטלניים אין זה מאוד רצוי לעשות כן.
מנוע ניטרו נוטה להיות מאוד רועש, וכתוצאה מכך "להרגיז את השכנים”, אם הינך מתגורר בדירה או שכונה בה יש הגבלות של רמת רעש זה בהחלט שיקול שיכול להשפיע על הבחירה. כדי להסיע/ להטיס יש צורך בנסיעה מחוץ לעיר. מצד שני הרעש הוא חלק מההנאה, והוא זה שמגביר האותנטיות והריאליזם של החוויה.
התעסקות עם מנוע ניטרו יכול להיות עיסוק מאוד מלוכלך. שמן /דלק נוטים להשאיר כתמים בכל מקום, שוב גם זו חלק מהחוויה האותנטית של העיסוק.
טיפול במנוע ניטרו יכול להיות הפכפך. המנוע דרוש כוונון מתמיד לפי תנאי מזג האוויר.
עיסוק במנוע ניטרו דורש ידע במכונאות כגון: כיצד פלג עובד, סוגי פלגים, הבנה איזה פלג מתאים לאיזה דלק. איך מאחסנים דלק וכיצד מטפלים בו.
מנוע ניטרו, דורש תחזקה גדולה יותר כגון: כיוון קרבורטור, מילוי דלק ותחזוקה שגרתית. לכן עבור צעירים, אנשים שרק נכנסים לתחביב, או לכל מי שלא אוהב להתעסק עם לכלוך ותחזוקה נלווית כדאי לבחור במנועים חשמליים. לעומת זאת, יש שיטענו כי לרעש ולריח הדלק השרוף המתקבל ממנוע ניטרו אין תחליף וזה מבחינתם מהווה את "הדבר האמיתי".
מכונית מונעת ניטרו מאפשרת זמן נסיעה ארוך, עם הפסקות קצרות של תדלוק וממשיכים בנסיעה כרגיל. בדומה למנוע חשמלי, זמן הנסיעה / הטסה של מנועי ניטרו עם מיכל מלא נע בין 8 ל- 15 דקות- אך היתרון של הניטרו הוא כי ניתן למלא את המיכל במהירות רבה יותר מאשר החלפת סוללות במנוע חשמלי, ובנוסף ניתן לתדלק המנוע גם בזמן שהמנוע פועל לעומת החלפת סוללה במנוע חשמלי המחייבת כיבוי של המנוע.
מנוע ניטרו לרוב יקר יותר ולכן בין אם שמדובר בהחלפת מנוע לאחר ובין שמדובר בתיקון מנוע קיים הכסף הוא מרכיב חשוב שיש לקחת בחשבון.
בשורה התחתונה כי הן למנוע חשמלי והןלמנוע ניטרו יש יתרונות וחסרונות לכאן ולכאן, על המשתמש לבחור מה מתאים לצרכיו ולקבל החלטה מושכלת.